Ok, dags att uppdatera bloggen



Jag inte uppdaterat bloggen med bilder pa att tag (kunde inte gora det i Kina). Bilderna ovan ar fran Irkutsk till Bejing. Granskontrollen mellan Ryssland och Kina tog 10 timmar, men da ar aven hjulbyte pa taget inraknat (pa ena bilden ser ni att det ar tva olika sparstorlekar). Anlande kl 5 pa morgonen i Bejing och valde sedan att direkt (kl 9) ta taget till kuststaden Tianjin. Innan dess hann jag nastan bli spottad pa av en man utanfor Bejings railway station. Kineser spottar namligen overallt. De rapar ocksa haha. Anledningen att jag tog mig till Tianjin ar att farjor gar darifran till Korea och Japan. Jag hade dock lite problem med att ta reda pa nar farjorna gick och det resulterade i att jag stannade dar hela 5 dagar. Som tur var traffade jag April som ar kinesiska och pratar engelska. Kineserna pratar generellt inte engelska i Tianjin.



Ovan ser ni samlade bilder fran Tianjin. De jag haft kontakt med vet att jag inte trivdes helt och hallet i staden. Luften ar valdigt dalig som ni kan se pa nagra av bilderna. Det byggs precis overallt. Mindre byggnader rivs ner och stora komplex byggs upp. Bara utanfor hostellet byggdes 20 skyskrapor (runt 40 vaningar) langre ner pa gatan ytterligare 20 osv... Kina ar ett otroligt utvecklingsland, vilket nasta ar lite skrammande. Samtidigt finns mycket av det gamla kvar. Tex har man valt att blockera facebook, twitter mm i landet, vilket ar ett tecken pa att det saknas en viss oppenhet. Kommunistiskt eller inte, jag tycker att det ar ett land med lite beslutsangest.

Det som jag dock alskade var maten. Jag minns inte alls fran min resa till Kina for 5 ar sedan att maten var god, snarare tvart om. Jag har verkligen andrat asikt. Overst ser ni en yoghurt med hallon och bonor i, faktiskt riktigt god. Maten ar ocksa superbillig, billigaste maten gick pa ca 2 kr. Dyraste kanske 20 kr. Jag och April ater "hot pot" pa en av bilderna, vilket helt klart var min favorit. Du bestaller in gronsaker och kott samt nagon form av nudlar och sen kokar du sjalv maten och doppar i goda saser. Som ni ser sa ater de ocksa allt. Grodor, insekter och andhuvuden. Det gar ocksa att hitta konstiga smaker pa allt, vad sags om blabarschips? Ingen hit! Pa bilden ovan ar ocksa Linus med, en supercool hong kong bo.


Efter 5 dagar i Tianjin tog jag mig iaf till farjan (med hjalp av april). 24 timmar senare anlande jag i Incheon och tog darifran metron till Seoul. Jag fick en stor chock redan under den resan. Har ar folk otroligt modemedvetna, uppkladda till tarna. Inte alls slackermode som i china. Tjejerna trippar runt pa high heels och ar otroligt snygga. Lyckades ta mig till ett hostel har och trivs bra, har traffat massa folk. Framforallt amerikaner, engelsman och kanadensare som ar har pa 1-ars kontrakt for att lara ut engelska. Trivs redan jattebra har. Han som ager hostellet ar lite skum, men vanlig.

Tills senare

XOXO

Kommentarer
Postat av: Pappa o Mamma

HejSofia!



Roligt att höra från dig och att du har det bra. Här börjar höst övergå till vinter. Ännu ingen snö. Möjligtvis får vi snö till veckan. Vi mår bra. Jag är ute och springer och mamma går.Tack för bilderna. Det är roligt att följa resan i bilder och täxt. Var rädd om dig. Vär goa Fia.

Mamma o Pappa

2009-11-01 @ 08:58:51
Postat av: Erik

Blåbärschip is the shit! Tänk inte ens tanken ifall de innehåller blåbär (nej, nej, nej). Fast de slår iofs inte de med potatissmak. :D

2009-11-01 @ 10:01:35
URL: http://www.kire.nu
Postat av: syster susanne

Härligt med uppdatering =) Kul att prata lite på skype även om ljudet inte var lika bra som sist.. Saknar dig jätte mycket sis! Kanske lät lite tråkig på skype men det är för att jag är jätte stressad över tentan, hade inte riktigt tid med att bli sjuk efter vaccinet.. Ska återgå till studierna nu! Kan du inte skicka ett ankhuvud när du återvänder till Kina? haha PUSS

2009-11-01 @ 15:08:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0