Smutsiga Shanghai och Sköna Suzhou

Efter en väldigt mysig sista dag i Tokyo, med en läskig bergochdalbana samt onsen-spa med min goda vän Tanja, var det dags att lämna staden. Från Tokyo tog jag nattbussen till Osaka, vilket funkade men för den som inte är budgetresenär kan jag inte rekommendera det (svettigt och obekvämt). Utan nattsömn, fick jag vänta några timmar på båten till Shanghai. Båtresan gick mycket smidigt och jag träffade några riktigt trevliga människor. Jag tog sällskap med två Japaner, Hiroki och Kauori, till ett hostel. Dormet (rum med flera bäddar) var ganska kallt och jag blev förkyld (igen).
Shanghai var mycket kallare än vad jag räknat med. Shanghai var mer en konstruktionsplats än en fungerande storstad. Jag bodde i närheten av "The Bund" som är Shanghais åpromenad, men den var stängd och under "försköning". Hela staden förbereder sig inför Expo 2010, då Shanghai ska visas upp inför välden. Likt Beijing inför sommar-OS. Tillammans med Hiroki tog jag en dagstur till Suzhou, Kinas Venedig.
Vackra kanaler, magnolia, en död fisk och tedrink med pudding och bönor...
Nu är jag i Hong Kong, mer om det snart!

Kommentarer
Postat av: Syster Susanne

Hej Syster! Klart Suzhou är fint, låter ju som Suzy ;) Härligt med lite bilder. 13/6 Är jag din, då åker jag dit där du är =) Saknar dig så!! PUSS

2010-03-26 @ 06:38:37
Postat av: Jonas

Hej!

Hoppas det går bra för dig! Är du inte sugen på att lämmna asien snart?

2010-04-16 @ 09:20:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0